STATUTEN

Vastgesteld op 6 april 2017

(Herziene versie van de STATUTEN  vastgesteld  op  5 november 1992, en de wijziging op 15  juli  2004)

Artikel 1

  1. De vereniging draagt de naam : PROBUS NIJMEGEN “DRUSUS”. Zij is opgericht op 21 januari 1993 en is gevestigd te Nijmegen.
  2. Het verenigingsjaar valt samen met het kalenderjaar.

Artikel 2

De vereniging heeft tot doel de saamhorigheid en de vriendschap te bevorderen onder (nagenoeg) postactieven uit de regio Nijmegen die een maatschappelijk verantwoordelijke functie hebben vervuld en die, ieder vanuit een persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke achtergrond, waarde hechten aan het regelmatig ontmoeten van elkaar. Bindende elementen vormen : onderlinge hulpvaardigheid, verbreding van kennis en interesse, verruiming van inzicht alsmede ontspanning.

Artikel 3

  1. De vereniging tracht haar doel te bereiken, zowel door met grote regelmaat lunchbijeenkomsten te houden waarin een voordracht wordt verzorgd door een van de leden of door een gastspreker, alsook door, ter afwisseling, af en toe excursies en andere activiteiten te organiseren.
  2. Bij een aantal activiteiten worden eveneens de levenspartners van de leden uitgenodigd.

Artikel 4

Door het aanvaarden van het lidmaatschap verbinden de leden zich ertoe, regelmatig deel te nemen aan de activiteiten van de vereniging.

Artikel 5

De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit de contributie van de leden en de entreegelden van de nieuwe leden, alsmede uit eventuele andere inkomsten. De hoogte van de contributie wordt door de jaarvergadering telkens voor het aansluitende verenigingsjaar vastgesteld.

Artikel 6

  1. Het bestuur bepaalt, de ledenvergadering gehoord, het aantal leden van de vereniging. Gestreefd wordt naar een aantal van dertig tot
  2. Leden van de vereniging zijn mannelijke en vrouwelijke inwoners van de regio Nijmegen die als zodanig door het bestuur zijn toegelaten. Ze zijn vijfenvijftig jaar of ouder, hebben hun loopbaan reeds beëindigd of doen dit binnenkort.
  3. Bij de toelating van nieuwe leden streeft het bestuur naar spreiding in beroepen en naar een evenwichtige leeftijdsopbouw van het ledenbestand.
  4. De procedure van werving en toelating van nieuwe leden wordt uiteengezet in het Huishoudelijk reglement : Afspraken over de aanname van nieuwe leden.
  5. Introductie van niet-leden kan slechts plaatsvinden in overleg met de voorzitter van het bestuur.

Artikel 7

  1. Het lidmaatschap eindigt door de dood van het lid, door opzegging door het lid, door opzegging door de vereniging of door royement van het lid door de ledenvergadering.
  2. De vereniging kan het lidmaatschap van een lid opzeggen, wanneer betrokkene zijn/haar verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt en redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd dit lidmaatschap te laten voortduren. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.
  3. Op voorstel van het bestuur kan de algemene ledenvergadering, op grond van zeer ernstige bezwaren, besluiten tot royement van een lid. De oproeping voor deze vergadering moet uiterlijk veertien dagen tevoren schriftelijk of per mail geschieden. Een besluit tot royement kan slechts worden genomen wanneer ten minste ¾ van het aantal leden aanwezig is, en met ten minste ¾ van de schriftelijk uitgebrachte stemmen.
  4. Het voor royement voorgedragen lid wordt daarvan door het bestuur tijdig op de hoogte gesteld en krijgt de mogelijkheid schriftelijk een reactie in te dienen die in de vergadering genoemd in lid 3 ter kennis wordt gebracht van de aanwezige leden.
  5. Het besluit van de algemene ledenvergadering wordt betrokkene schriftelijk medegedeeld. Tegen het besluit is geen beroep mogelijk.

Artikel 8

  1. Jaarlijks wordt er een algemene ledenvergadering gehouden, uiterlijk in de maand maart. De convocatie wordt minimaal veertien dagen van tevoren verzonden. In deze jaarvergadering brengt het bestuur verslag uit van de activiteiten van de vereniging gedurende het voorafgaande jaar en van de uitvoering van het financiële beleid.
    De agenda, het verslag van de laatste ledenvergadering, het jaarverslag, het financieel verslag van het afgelopen jaar en een begroting voor het komende jaar worden uiterlijk zeven dagen vóór de vergadering aan de leden toegezonden.
  2. Een eventuele bestuurswisseling vindt plaats in de jaarvergadering.
  3. In de jaarvergadering wordt de kascommissie benoemd die in de daaropvolgende jaarvergadering zal rapporteren over de uitvoering van het financiële beleid gedurende het betreffende nieuwe verenigingsjaar. Bij tevredenheid van de commissie over haar bevindingen wordt het bestuur gedechargeerd.

Artikel 9

  1. Tussentijds worden algemene ledenvergaderingen gehouden telkens wanneer het bestuur dat nodig acht of op een daartoe strekkend verzoek van ten minste 5 leden. De convocatie wordt minimaal 14 dagen van tevoren toegezonden, vergezeld van een agenda.
  2. Voor zover in de artikelen 7 en 14 niet anders is bepaald, worden besluiten van de ledenvergaderingen genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
  3. Over personen wordt in de ledenvergaderingen schriftelijk gestemd en over zaken mondeling.

Artikel 10

  1. Het bestuur bestaat uit maximaal 5 leden.
  2. De voorzitter wordt in functie gekozen.
  3. De functies van vicevoorzitter, van secretaris, van penningmeester, van voorzitter van de activiteitencommissie en van voorzitter van de lidmaatschapscommissie, worden door het bestuur verdeeld over de overige bestuursleden. Er is dus sprake van dubbelfuncties.
  4. De voorzitter leidt alle bijeenkomsten en vergaderingen. Bij afwezigheid wordt hij/zij vervangen door de vicevoorzitter of, indien nodig, door een ander bestuurslid.

Artikel 11

  1. De leden, in jaarvergadering bijeen, kiezen uit hun midden de bestuursleden.
  2. De bestuursleden hebben een zittingstermijn van twee jaren en zijn éénmaal herkiesbaar.
  3. Met inachtneming van het bepaalde in het vorige lid stelt het bestuur, bij de aanvang van ieder jaar, voor de bestuursleden een rooster van herkiesbaarheid vast.

Artikel 12

  1. Het bestuur wordt terzijde gestaan door
    1. de Activiteitencommissie, belast met de organisatie van de lunchbijeenkomsten, de excursies en de overige activiteiten, en
    2. de Lidmaatschapscommissie, belast met voorbereiden, onderzoeken en adviseren op het punt van aanbreng van nieuwe leden.
  2. De commissieleden worden door het bestuur benoemd of herbenoemd na overleg met de jaarvergadering. De (hernieuwde) aanstelling van de twee commissievoorzitters geschiedt conform artikel 11 lid 2 en 3.

Artikel 13

In de aanloop naar de jaarvergadering ontvangen de leden een nieuwe ledenlijst.

Artikel 14

  1. Besluiten tot wijziging van deze statuten kunnen slechts worden genomen in een daartoe bijeengeroepen vergadering waarin ten minste 2/3 van het totaal aantal leden aanwezig is, en wel met een meerderheid van ten minste 3/4 der uitgebrachte stemmen. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, dient een nieuwe vergadering te worden bijeengeroepen, welke kan besluiten ongeacht het aantal aanwezige leden met ten minste 3/4 der uitgebrachte stemmen.
  2. De oproeping voor deze vergadering moet schriftelijk of per mail geschieden, uiterlijk tien dagen tevoren, met vermelding van de tekst van de voorgestelde wijziging.

Artikel 15

In gevallen waarin deze statuten niet voorzien, beslist het bestuur.